Things That Get Me Upset

Saw this trending kat Twitter just now. Memang panjang berjela orang respond.. nak baca semua pun pening. In short, as human, we have expectations dan bila expectations tu tak di-meet (apa punya bahasa daa ni), it's in our nature to be upset. Nampaknya aku ni tak cukup beriman kot untuk terima dengan redha. Harus kena panah petir ni.

Anyways, I get upset when:

1. Pagi-pagi stuck dalam jam then sampai office lambat. Walaupun aku dah cuba pegi seawal mungkin. Bagi alasan memang mudah, tapi rekod datang lambat tu??

2. Pelajar tak berusaha hard enough. Contohnya, latihan tanak buat, cakap tanak dengar. Takde cikgu yang nak anak murid dia gagal. Aku cukup kecewa kalau aku yang berusaha lebih tapi they all don't even wanna try.

3. Kena gesa buat sesuatu. Aku tau la keje aku, tak payah nak ask for updates every hour or so. Rasa tak kompeten lak dibuat camtu.

4. Kena marah/sound depan orang ramai. Dengan suara tinggi pulak tu. Hello, ingat aku ni robot takde perasaan kot? Kalau nak tegur pun, tegur la cara berhemah. It's not like I can't take criticisms.

5. Being ignored. Ni adalah mende paling senang buat aku upset. Attention seeker kah aku? Not per se. Tapi kalau dah dipedulikan walaupun in the same room, ataupun dibiarkan bila merajuk or marah, I think I have every right to be upset. Women love attention, enough said.

6. Finding out I have to be the one doing everything. Aku bukannya seorang pemalas but I believe many hands make light work. Come on lah, we're adults, we should know our own duties and responsibilities. Tak payah kena suruh baru nak buat. Budak-budak boleh lah nak disuruh itu ini (itupun bebudak sekarang dah pandai question back kenapa dia perlu buat apa-apa). Jangan expect orang lain untuk buat semua untuk korang. We're not your slaves, mind you.

7. Orang guna then rosakkan my stuff, pastu takde effort nak minta maaf or offer nak ganti. Dah le pinjam kott. Kalau orang guna tanpa kebenaran pun menyakitkan hati gak. Tak bagi karang, kata kedekut. Huh, memang susah nak puaskan hati semua orang.

8. When we make all the efforts to make people feel appreciated, contohnya birthdays, dinner/movie treats, vacation,  wishes, texts, calls etc. tapi orang lain don't even care to do the same. Up to one point, aku pun dah macam give up nak plan itu ini sedangkan orang tak peduli pon. Apatah lagi nak buat benda yang sama untuk kita. It's not like aku mintak, tapi reciprocate la. Treat people the way you want people to treat you.

9. Kita tegur cara baik tapi they just snap. Aku hangin betul orang buat camni. Ingat dia aje yang betul. Dah tu cara camne lagi nak tegur? Tegur cara kasar korang lagi tak suka kan? Not to mention, aku easily upset dengan orang yang all talk. Cakap pandai, tapi actions yillek.

10. It also upsets me kalau orang tak appreciate apa kita buat. Tak perlu la aku nak list down apa contribution aku and the like, cukup lah kalau orang tak asyik cari kesalahan aku. In short, aku buat baik tak nampak, aku buat silap nampak aje. 

Ok la cukup la 10 benda yang get me upset buat masa ni. Ikutkan hati panjang lagi nak tulis tapi nanti orang kutuk lak 'tak bersyukur' blah blah blah.. Aku rasa it's good that I could list down those things coz that shows aku kenal diri aku, aku dapat identify benda yang buat aku tak happy and hopefully, dapat cari cara mengatasinya.

So, what are the things that make YOU upset?

Comments

Popular Posts